Banyios socialinio mokymo termin odynas
(nebaigtas)
Iustitia et pax komitetas
[Nesuredaguotas. Trkstamos temos kursyvu.]
A Apatalikasis paraginimas | Autentikas vystymasis
B Banyios socialinio mokymo svadas | Bendrasis gris
C
D Dalyvavimas | Darbas | Dmesys vargams | Dovanojimo kultra / dalinimasis
E Ekonomin laisv / Laisvoji rinka | Ekonominis teisingumas | Enciklika | Evangelizacija
F
G Gyvybs kultra | Globalizacija
I Isilaisvinimo teologija
J
K Katalik Banyios katekizmas
L Labdara | Laiko enklai
M Magisteriumas | Meil Tiesoje | Migracija (kaip teis ir laisv)
N Nuodms struktros | Nuosavyb
O
P Pasaulieiai
R
S Skurdas | Socialinis Banyios Mokymas | Socialinis teisingumas | Solidarumas | Subsidiarumas
T Taika | Teisingas darbo umokestis
U
V Vatikano II Susirinkimas
mogaus orumas / Asmens orumas | mogaus teiss | mogikoji ekologija
Apatalikasis paraginimas
Mons. ydrnas VABUOLAS
Apatalikasis paraginimas ratikas popieiaus pasisakymas aktualiais tikjimo, Banyios gyvenimo ir misijos klausimais. Tai viena i popieiaus Magisteriumo skelbimo form greta apatalins konstitucijos, enciklikos, apatalinio laiko, inios ir kt. Apatalinis paraginimas yra paprastojo (ordinarinio) Magisteriumo forma juo visi ar dalis Banyios nari mokomi tam tikr dalyk ar raginami imtis tam tikros veiklos, taiau neskelbiamos dogmos.
ia pasisakymo forma popieiai m naudotis XX a. pradioje. I pradi tai buvo paties popieiaus iniciatyva leidiami dokumentai. Vliau atsirado posinodiniai apataliniai paraginimai, kuriuos popieiai skelbdavo po vairi Vyskup Sinod. Pirmuoju tokiu paraginimu galima laikyti popieiaus Pauliaus VI apatalin paraginim dl evangelizacijos iuolaikiniame pasaulyje Evangelii nuntiandi. Nors dokumentas nra apibdintas kaip posinodinis, jo vade popieius nurodo, kad viena i paraginimo atsiradimo prieasi Sinodo tv praymas (plg. Evangelii nuntiandi 2). Nuo 1984 m. popieiai leidia beveik vien tik posinodinius apatalinius paraginimus, todl pastaruoju metu i dokumento forma tapo bdu, kuriuo popieius apibendrina, patvirtina ir paskelbia kokio nors Vyskup Sinodo darb.
Autentikas vystymasis
Vysk. Kstutis KVALAS
Vystymasis yra daniausiai tapatinamas su ekonomikos augimu, taiau autentiko (tikro, visapusiko) vystymosi svoka SOCIALINIS BANYIOS MOKYMAS pabria, kad yra taip pat politinis, socialinis, kultrinis ir svarbiausia moralinis mogaus bei visuomens vystymasis. Be i vystymosi dimensij nra ir ekonominio augimo. Pirmasis apie tai prabilo popieius Jonas XXIII ENCIKLIKOJE Mater et Magistra (1961 m.) teigdamas, jog ekonominis augimas yra atsakas socialin visuomens vystymsi. Kitoje enciklikoje Pacem in Terris Jonas XIII prao turtingesnes pasaulio tautas padti maiau isivysiusioms tautoms, kad ios bt pajgios apsaugoti savo moni ORUM. i mint toliau pltoja II VATIKANO SUSIRINKIMO Konstitucija Gaudium et Spes, kurioje ireiktas susirpinimas dl giljanio atotrkio tarp turtingj ir skurstani pasaulio taut, skatinama imtis pasaulio socialini ir ekonomini reform. Svarbiausias dokumentas Socialiniam Banyios Mokymui apie autentik vystymsi yra popieiaus Pauliaus VI enciklika Populiorum Progressio paskelbta 1963 m. ia pabrta, kad vystymasis reikalauja drsi transformacij ir gelms siekianio naujovikumo. Popieius pabria btinum sutvarkyti neteisingus prekybinius santykius tarp taut, mainti ilaidas ginklavimuisi, prao, kad tarptautins koorporacijos bt socialiai jautresns besivystantiems kratams. Paulius VI atskleidia, kad didysis vystymosi stabdis tautose yra neteisingumas, mogaus orumo nepaisymas ir, svarbiausia, trancendentinio monijos matmens sampratos stoka.
Jokia visapusikia visuomens paanga nemanoma be didjanios Dievo pajautos ir savs pai painimo. Tokia paanga gausina materialines grybes ir skiria jas tarnauti mogui ir jo laisvei. Ji maina skurd ir ekonomin inaudojim, didina paarb kultriniam savitumui ir atvirum transcendencijai (KBK 2441).
Banyios socialinio mokymo svadas
Vysk. Kstutis KVALAS
Tai 2004 m. pasirodiusi popieikos Teisingumo ir taikos (Iustitia et pax) komisijos parengta katalik BANYIOS SOCIALINIO MOKYMO pagrind santrauka. Socialinis Banyios mokymas pasak popieiaus Jono Pauliaus II yra pats savaime evangelizacijos rankis, todl io mokymo painimas gali labai prisidti prie Naujosios EVANGELIZACIJOS. Nuoseklus Socialinio Banyios mokymo tem ir princip idstymas viename dokumente yra pagalba norintiems painti io mokymo esm. Svad sudaro vadas, trys dalys bei ivados. ia esantys dvylika skyri pristato susistemintas vairiose popiei ENCIKLIKOSE bei Banyios dokumentuose pasirodias socialinio mokymo temas. Pirmoje dalyje yra idstytos Dievo meils plano monijai, mogaus paaukimo bei Banyios misijos pasaulyje principai Socialinio Banyios mokymo kontekste, pristatomos mogaus TEISS j kilm ir tikslas bei Socialinio Banyios mokymo pagrindiniai principai. Antroje dalyje aptariamos eimos, mogaus darbo, ekonominio gyvenimo, politins valdios, demokratijos, tarptautinio bendradarbiavimo, krinijos apsaugos bei TAIKOS pasaulyje temos. Treioji, trumpiausia svado dalis, skirta aptarti Socialinio Banyios mokymo taikymo pastoracijai galimybes. Svado ivad skyrelyje krikionys kvieiami toliau kurti meils civilizacij, semtis iminties ir kvpimo i tikjimo Kristumi bei Banyios patirties lobyno. Banyios socialinio mokymo svadas yra tartum io mokymo platus KATEKIZMAS, skirtas susipainti su Banyios poiriu vairius visuomens organizavimo klausimus. Tai dokumentas, kuris daugiau kaip imt met vystyt sistemin Socialin Banyios mokym parodo bendrame Banyios doktrinos kontekste. Jis padeda painti Banyios atsak visuomenje ikylanius socialinius klausimus. io svado paskirtis pristatyti mstymo apie mog ir visuomen pasiekimus bei toliau kreipti naujas visuomens VYSTYMO iniciatyvas, atrandant tobulesn mogikj kilnum skatinani aplink.
Dmesys vargams
Saulius MATULEVIIUS
Dmesys vargams vienas i svarbiausi Krikionikos labdaros (ir tuo pat metu artimo meils) princip. Dmesio vargams principas praktikai palieia kiekvieno krikionio gyvenim tiek, kiek krikionis stengiasi sekti Kristaus gyvenim, taiau tai taip pat yra vis moni socialin pareiga. io principo taikymas pasireikia priimant sprendimus, susijusius su materialij gerybi sigijimu ir j valdymu. Pagal solidarumo princip, mogikieji itekliai ir grybs turi bti paskirstomi arba jais dalinamasi kreipiant dmes vis pirm labiausiai stokojaniuosius. Dievo malons dka, kai kurie mons disponuoja didesniais itekliais bei grybmis, taiau jie turt nepamirti, jog i malon juos pareigoja iuos turtus panaudoti didesniam bendrojo grio krimui, pradedant nuo skurdo mainimo ir, pagal artimo meils princip, dalinantis su labiausiai stokojaniais. Taigi, Dmesys vargams remiasi meils artimui principais Praaniam duok ir nuo norinio i tavs pasiskolinti nenusigrk (Mt 5, 42), Dovanai gavote, dovanai ir duokite! (Mt 10, 8). Beje, svarbu i pareiga suprasti teisingai ir nepamirti, jog dovana veltui negali bti tai, kas ir taip priklauso kitam pagal teisingum.
Pirm kart terminas dmesys vargams buvo pavartotas 1968 m. Jezuit ordino generolo Tvo Pedro de Arrupes (Pedro de Arrupe y Gondra) laike Lotyn Amerikos jezuitams. Vliau terminas aptartas Lotyn Amerikos Katalik Vyskup (Consejo Episcopal Latinoamericano, inoma kaip CELAM) konferencij Medeljine (Kolumbija) ir Puebloje (Meksika) metu; taip pat popieiaus Jono Pauliaus II enciklikoje Centesimus annus (1991). Plaiai svoka inagrinta Romos kurijos parengtame Katalik banyios socialinio mokymo inyne (Compendium of the Social Doctrine of the Church, (2005)).
Dovanojimo kultra
Saulius MATULEVIIUS
Dovanojimo kultra krikioni praktika, grsta savs ir savo itekli dovanojimu, spontaniku bendravimu, pastabumu tam, kuriam ia ir dabar reikia pagalbos. Dovana sukuria labai glaudius ryius tarp moni. ie ryiai yra didiulis visuomens turtas. Principas remiasi Jzaus duotu sakymu monijai: Tai mano sakymas, kad vienas kit myltumte, kaip a jus kad myliu (Jn 15, 12) bei Dovanai gavote, dovanai ir duokite! (Mt 10, 715).
Praktikai iki XX a. silpnaisiais ir atstumtaisiais visuomens nariais pasirpindavo vienuolynai ir parapins bendruomens. Bgant laikui, buvo sukurta valstybin socialins paramos sistema, kuri turjo perimti rpinimosi funkcij (suteikti sveikatos apsaug, nemokam vietim, pensij ir kitas socialines garantijas). Vis dlto ji neturt malinti spontanik asmenini moni pastang padti vieni kitiems.
Dovanojimo kultra apima ir organ transplantacij. Popieius Jonas Paulius II (pgl. Jono Pauliaus II kalb, pasakyt 1991 m. birelio 20 dien per audiencij Organ donor asociacijos kongreso dalyviams) aikina, jog su organ transplantacija, prasidjusia kraujo perpylimais, mogus atrado bd atiduoti save, savo krauj ir kn, kad galt gyventi kiti. Vis dlto asmuo gali dovanoti tik tai, ko atsisakydamas nesukels didelio pavojaus ar nepadarys alos savo gyvenimui ar asmeninei tapatybei ir tik esant atitinkamai prieasiai. Meil, bendravimas, SOLIDARUMAS ir absoliuti pagarba mogaus asmens ORUMUI yra vienintelis teistas organ transplantacijos kontekstas.
Enciklika
Mons. ydrnas VABUOLAS
Enciklika [gr. enkyklios apskritas; aplinkratis] taip popieiaus aplinkratis, nagrinjantis tam tikrus tikjimo, jo ventimo, pritaikymo ar doros klausimus, o taip pat pristatantis Banyios poir vairius visuomens gyvenimo reikinius (socialins enciklikos). Enciklikos gali bti adresuotos visai Banyiai, dalinms Banyioms arba tam tikroms asmen grupms Banyioje. Nuo XX a. vidurio kai kurios enciklikos (daniausia socialins) adresuojamos ir visiems geros valios monms. Enciklikos pavadinimas paprastai yra pirmieji lotynikojo enciklikos teksto odiai, kurie daniausiai atspinti ir turin. Enciklika yra prastojo Banyios Magisteriumo iraika.
Pirmoji enciklika kaip popieiaus dokumentas pasirod VII a., taiau popieiai daniau m rayti enciklikas XVIII a. Nuo popieiaus Leono XIII laik (1878 1903 m.) imta skirti visai Banyiai raytas enciklikas (lot. Litterae encyclicae) nuo tik vyskupams ar j grupms adresuot enciklik (lot. Epistula encyclica).
XIX a. pabaigoje tas pats Leonas XIII pradjo socialini enciklik tradicij. Iki iol j ileista devynios: 1891 m. Rerum Novarum (Leonas XIII), 1931 m. Quadragesimo anno (Pijus XI), 1961 m. Mater et Magistra ir 1963 m. Pacem in Terris (Jonas XXIII), 1967 m. Populorum progressio (Paulius VI), 1981 m. Laborem Exercens, 1987 m. Sollicitudo rei socialis, 1991 m. Centesimus annus (Jonas Paulius II), 2009 m. Caritas in veritate (Benediktas XVI).
Evangelizacija
Vysk. Kstutis KVALAS
Evangelizacija yra Kristaus Gerosios inios skelbimas pasauliui. Evangelizacijos esm perduoti Kristaus mokym monms, kurie dar nra nieko girdj apie Krist, tie kurie yra girdj, taiau nra sigilin jo moksl arba tiems, kurie gyvena krikionik gyvenim, taiau nori atnaujinti savo tikjim. Evangelizacija iandieniniame pasaulyje stengiantis j pateikti moderniam mogui suprantamomis svokomis yra vadinama Naujja evangelizacija. Svarbiausias Banyios dokumentas ia tema popieiaus Pauliaus VI APATALINIS PARAGINIMAS dl evangelizacijos iuolaikiniame pasaulyje Evangelium Nuntiandi (1975). Dokumente primenama, kad evangelizacija yra esmin Banyios misija (EN 14), o skelbti evangelijos ini yra vis krikioni uduotis: Banyia atsirado i Jzaus ir Dvylikos evangelizacins veiklos. Ji yra normalus, nortas, tiesiogikiausias ir regimiausias ios veiklos rezultatas: Eikite ir padarykite mano mokiniais vis taut mones (Mt 28, 19). (EN 15).
Plaija prasme evangelizacija yra tikjim skatinanti ir ugdanti veikla, susidedanti bent i trij etap: krikionikojo liudijimo, pirminio skelbimo (kerigma), katechezs bei sakramentinio gyvenimo krikionikoje bedruomenje.
Siaurja prasme evengelizacija yra kerigma pirminis Gerosios Naujienos skelbimas, kurios esmin inia Jzus yra Viepats (1 Kor 12, 3). Katechezje yra toliau pleiamas ir aikinamas ios inios turinys: kas yra Kristus, k reikia, kad Kristus gelbja mog ir kt.
Naujos evangelizacijos samprat ypa irykino popieius Jonas Paulius II, pabrdamas, kad tai ne tik kvietimas asmenin atsivertim, bei reevangelizacijos btinumas ypa Vakar pasaulio visuomenei grtant atgal prie pamatini krikionik vertybi, bet ir gilus Banyios ir visuomens pertvarkymas (perkeitimas) pagal Jzaus inios dvasi. Todl SOCIALINIUOSE BANYIOS MOKYMO dokumentuose ne kart yra usiminta, kad jos socialinis mokymas yra evangelizacin veikla. Popieius Jonas Paulius II atskleidia socialinio mokymo ir evangelizacijos ssaj sakydamas: Naujoji evangelizacija, kurios nedelsiant reikia dabartiniam pasauliui ir kurios btinum esu pabrs daug kart, turi atlikti vien i esmini dalyk skelbti visuomenin Banyios moksl, kuris gali iandien, kaip ir Leono XIII laikais, nurodyti teising keli ir kelti didiuosius dabartins epochos kius tuo metu, kai ideologijos pasidaro nebepatikimos. Kaip ir anuomet, dabar reikia pakartoti, kad be Evangelijos negalima teisingai isprsti socialinio klausimo ir kad nauji daiktai gali joje surasti erdvs tiesai ir tinkam moralin pagrind. (CA, 5)
Globalizacija
Vysk. Kstutis KVALAS
Globalizacija yra vis pasaul apms suartjimo arba tarpusavio priklausomybs procesas tarp taut, kultr, ekonomini ryi bei rpesio ekologija. io vienijimosi itakos randamos mogaus prigimtyje, kuri, neirint nei kultrini nei ekonomini skirtum, visuose monse yra ta pati. Todl galima teigti, kad prigimtinio statymo visuotinumas yra svarbiausia globalizacijos prieastis. Krikionyb perengdama geografinius, politinius, kultrinius ir socialinius barjerus taip pat skatina proces, interpretuodama Jzaus odius Eikite vis pasaul (Mk 16, 15) kaip uduot skelbti tai, kas monij jungia. mogaus kilnumas, kuris nepriklauso nuo jo(s) lyties, rass, socialins padties ar kit poymi jau pirmaisiais krikionybs amiais buvo Banyios inia, dariusi tak Vakar civilizacijos vyksmui. Tarptautinio bendradarbiavimo, socializacijos bei pasaulio taut vystymosi temas nagrinja visi SOCIALINIO BANYIOS MOKYMO dokumentai ypa popieiaus Jono XXIII ENCIKLIKA Mater et Magistra (1961).
Popieius Jonas Paulius II enciklikoje Centesimus Annus (1991) pastebi: Dabar vyksta pasaulinio masto kinis tarpusavio priklausomybs procesas. To reikinio nedert laikyti neigiamu, nes dl jo gali atsirasti geresns galimybs pasiekti gerov. Taiau vis labiau jauiama btinyb, kad tokiu mastu, kaip pleiasi tarptautiniu pasidars kis, susikurt ir skmingai veikt tarptautiniai kontrols ir vadovavimo organai, dl kuri kis tarnaut bendrai gerovei. (CA 58). ia atkreiptas dmesys du globalizacijos aspektus: a) globalizacijos paskatinti ekonominiai mainai padeda daugeliui neturting krat enkliai sumainti SKURD (pvz. Kinija, Indija); b) is procesas turi bti valdomas statymo valdios autoriteto. Popieius Benediktas XVI tuo tikslu enciklikoje Caritas in Veritate (2009) usimin apie politins pasaulins valdios btinim (CV 67), sakydamas, kad ji galt padti ekonominiam, TAIKOS, aplinkos apsaugos vystymuisi tvirtindama etinius kriterijus (CV 65). Pasaulio globalizacijoje egzistuoja taip pat ir pavojus, kur sudaro elgsen ir gyvensen kultrinis suploktjimas ir suvienodjimas (CV 26). Ji taip pat gali skatinti vairiop reliatyvizm ir skatinti idjos, jog vartojimo didjimas yra ekonomikai naudingas konsumerizmo propagand. Dl i prieasi ikyla btinyb globalizacijos proceso nepalikti savieigai, kad nebt piknaudiaujama skurdi ali nepajgumu deramai naudotis savo itekliais. Vertinant proces galima teigti, kad globalizacija yra ir pasaulio tautoms atsivrusios neimatuojamos bendradarbiavimo galimybs ir nauji ikiai.
Ilaisvinimo teologija
Dr. Kaetana LEONTJEVA
Ilaisvinimo teologija yra Lotyn Amerikos Katalik banyioje XX a. viduryje susiformavs judjimas, kuriuo siekta atsiliepti io kontinento gyventojus kamavusius skurd ir priespaud. Vienas svarbiausi ilaisvinimo teologijos pltotoj buvo kunigas i Peru Gustavas Gutierezas (Gustavo Gutirrez), kurio 1971 m. ileista knyga Ilaisvinimo teologija laikoma ilaisvinimo teologijos uuomazginiu darbu. Ilaisvinimo teologai teig, kad Lotyn Amerikos alys negali isivystyti esamos tarptautinio kapitalizmo sistemos rmuose, todl jie pasisak u socialin revoliucij. Teologai velg visuomens susiskirstym klases ir engim tiek nacionaliniame, tiek tarptautiniame lygmenyse, o suvienyti susiskaldiusi klasi, anot j, negaljo net krikionika meil. Savo kvietim isilaisvinti i ekonomins ir politins priespaudos ilaisvinimo teologai grind marksistine metodologija bei itin politine ventojo Rato interpretacija. Tokiu bdu ilaisvinimas buvo susiaurintas iki politinio ir socialinio-ekonominio aspekto. Ilaisvinimo teologai vertino visuomens struktras esant nuodmingomis, todl vykdydami socialin revoliucij siek sukurti naujas struktras ir nauj mog. i teolog politin veikla nepasiek usibrto tikslo ilaisvinti skurdiausius mones, tuo tarpu bta ir neigiam pasekmi, pavyzdiui, Nikaragvos sandinist reimas, kuriame dalyvavo ir kunigai-politikai, sistemingai paeid mogaus teises.
1984 ir 1986 m. kardinolo Jozefo Ratcingerio (Joseph Ratzinger) vadovaujama Tikjimo mokslo kongregacija ileido dvi instrukcijas, kuriose ilaisvinimo teologija buvo pasmerkta. Pagrindin pasmerkimo prieastis ilaisvinimo teologija naudojosi marksistine analize, o Markso analiz yra neatsiejama nuo jo filosofins ir ideologins struktros. Anot kongregacijos ilaisvinimo teolog nuostata dl nuolatins klasi kovos yra nesuderinama su krikioniku visuomens supratimu. Ilaisvinimo teologai pernelyg susiaurino ilaisvinimo samprat bei neatsivelg svarbiausi vergij vergij nuodmei, tuo metu Katalik Banyia irykina ilaisvinimo nuo nuodms aspekt. Ilaisvinimo teolog isakytas raginimas gyvendinti radikali revoliucij vertintas kaip engimas keliu, suardaniu etik ir jos pagrind. Katalik Banyia mano, kad tiktis, jog naujos struktros pagimdys nauj mog yra iliuzija net ir esant naujoms struktroms, blogis iliks tol, kol moni irdys nebus permainytos Jzaus Kristaus malons.
Katalik Banyios Katekizmas
Mons. ydrnas VABUOLAS
Bendrja prasme katekizmas tai ratikas pagrindini krikioni tikjimo ties ir morals norm svadas, skirtas pagelbti mogui, tikjusiam Evangelijos inia, geriau painti bei suprasti tikjim ir pagal j gyventi.
Didysis Katalik Banyios Katekizmas tai popieiaus Jono Pauliaus II patvirtintas, 1992 m. Vatikane ileistas Katekizmas. Popieiaus pavedimu katekizm pareng kardinolo Ratzingerio vadovauta kardinol komisija. Kaip popieius rao apatalinje konstitucijoje Fidei depositum, kuria skelbia Katekizm, jame idstytas Banyios tikjimas ir katalik mokymas, kokius liudija ar pateikia ventasis Ratas, Apatal Tradicija ir Banyios magisteriumas.
Katekizm, laikantis tradicins katalik katekizm struktros, sudaro 4 dalys:
1) Tikjimo ipainimas, kur nagrinjamas Dievo apsireikimas mogui ir mogaus atsakas Dievui per tikjim bei pristatomos tikjimo tiesos, ireiktos Tikjimo ipainime;
2) Krikionikojo slpinio ventimas, kur kalbama apie Dievo garbinim per liturgij ir apie ypating liturgijos dal sakramentus;
3) Gyvenimas Kristuje, kur kalbama apie moral, sin, nuodm, mogaus laisv ir nagrinjami Dievo sakymai. iame skyriuje daugiausia tiesiogiai aptariami ir vairs socialiniai klausimai;
4) Krikionikoji malda, kur kalbama bendrai apie mald ir konkreiai apie Tve ms mald.
2005 m. Vatikane ileista Katalik Banyios Katekizmo santrauka, glaustai perteikianti Didiojo Katekizmo turin klausim ir atsakym forma.
Katekizmo aknys gldi ankstyvosios krikionybs katechezse, t.y. tikjimo aikinime atsivertusiems Krist asmenims prie vesdinant juos Banyi per Krikt ir kitus sakramentus. Viduramiais pagrindins tikjimo tiesos buvo sudedamos vadinamsias Tikjimo formules, i kuri katekizmas perm struktr ir esminius turinio elementus. Dabartin form katekizmas gavo su 1529 m. Martyno Liuterio ileistais Mauoju ir Didiuoju Katekizmais. Reformacijos laikotarpiu katekizmai tarp katalik ir protestant ipopuliarjo kaip tikjimo idstymo, skleidimo, gynimo ir polemikos su kita konfesija priemon. Iki XX a. katekizmai daniausiai bdavo formuluojami klausim ir atsakym forma. Katekizm turinys ir pobdis priklauso nuo to, kokiai asmen grupei jie skirti, taiau visuose juose vienaip ar kitaip pristatomos Tikjimo ipainime ireiktos tiesos, Dievo sakymai, sakramentai ir krikionika malda.
Labdara
Saulius MATULEVIIUS
Labdara [lot. caritas meil, geradaryst] doryb, kuri iplaukia i Dievo meils, veltui dovanojamos monms ir turinios tstinum santykyje su artimu. Tai viena i trij teologini dorybi. Kitos dvi tikjimas ir viltis. Labdaros doryb, kuri gali bti tuo pat metu veriama ir kaip meil, yra aktyvi doryb, visada lydima meils darb, nukreipt kit asmen. Pirmiausia ji nukreipiama tikjimo brolius, i kuri gimsta bendruomen (Banyia), o taip pat vis monij, pirmum teikiant vargams, ligoniams, kaliniams taip pat ir prieams (pagal Mt 25,3146; Mt 5,44).
Labdara vykdoma laisva valia ir tiesoje, manoma tik tarp asmen per dalijimsi materialiosiomis gerybmis. Katalik banyios mokymas skelbia, jog pradioje Dievas em su jos grybmis paved monms valdyti bendrai, kad jie ja rpintsi, savo darbu tvarkyt ir naudotsi jos vaisiais. Nuosavybs sigijimas yra pateisinamas, taiau mogus, kuris tomis grybmis naudojasi, visada privalo jo nuosavybje teistai esanius daiktus laikyti ne tik priklausaniais jam, bet ir bendrais visiems, kad jie bt naudingi ne tik jam vienam, bet ir kitiems monms. Evangelistas Jonas labdaros (meils, geradarysts, t. y. caritas) svoka vardijo pat Diev (Deus caritas est; 1 Jn 4,8). Labdaros, kaip dorybs teologin koncepcij pltojo Tomas Akvinietis, vardydamas j kaip draugyst tarp mogaus ir Dievo. Vienas i naujausi darb ia tema popieiaus Benedikto XVI pirmoji enciklika Deus caritas est (2006), kurios dal sudaro ankstesnio popieiaus Jono Pauliaus II ratai. Enciklikoje Caritas in veritate (2009) jis taip pat pabria, kad labdara arba aktyvi meil (caritas), tarpstanti tiesoje, yra pagrindin varomoji kiekvieno asmens ir visos monijos tikrojo vystymosi jga (CV 1).
Laiko enklai
Dr. Andrius NAVICKAS
i svoka buvo traukta aktyvi Banyios nari vartosen popieiaus Jono XXIII, kuris pirm kart j pavartojo 1961 m. apatalinje konstitucijoje Humanae salutis. Konstitucijoje jis oficialiai paskelb, kad aukiamas Banyios Susirinkimas Vatikane. Popieius naujai interpretavo Evangelijos pagal Mat 16 skyriuje vartojam svok, teigdamas, kad, nepaisant susikaupusios problem miglos, turime matyti ir vilties enklus bei mokytis atpainti tai, kas btent iame laike svarbu.
Raginimas skaityti laiko enklus, t.y. labiau siklausyti tai, kas vyksta pasaulyje, tapo vienu i svarbiausi II VATIKANO SUSIRINKIMO motyv. Taip pat j atrandame ir praktikai visose posusirinkiminse Banyios socialinse ENCIKLIKOSE. Pavyzdiui, popieius Jonas Paulius II enciklikoje Centessimus annus pabria, kad ypa svarbi kiekvieno ganytojo uduotis kruopiai ianalizuoti vykstanius pokyius visuomenje, nes tik taip galima atpainti naujus evangelizacijos poreikius. is popieius taip pat pabr, kad BANYIOS SOCIALINIS MOKYMAS nebando sprauti visuomens koki nors schem ar ideologijos narv, taiau siekia, atsiremdamas pamatin ties apie mog ir skaitydamas laiko enklus, atrasti vaisingiausius bendrojo grio gyvendinimo bdus.
Svarbu pabrti, kad laiko enkl skaitymas nereikia prisitaikym prie pasaulio, bet veikiau vaisingo dialogo siek, ilaikant savj tapatyb, bei skelbiant Gerj Naujien pasauliui suprantama bei aktuali patirt apeliuojania kalba.
Magisteriumas
Mons. ydrnas VABUOLAS
Banyios Magisteriumas (arba Banyios Mokymas) gali reikti:
Banyios teis ir gali mokyti;
asmenis, asmen grupes ar institucijas, turinius t gali ir vykdanius Mokym;
to Mokymo turin, jame isakyt ties visum, ireikt vairiomis formomis.
Banyia savo teis, gali ir pareig mokyti gavo i Dievo Snaus Jzaus Kristaus per apatalus. Kristus, Vienintelis ir Aminasis Tvo odis, tapo mogumi ir savo gyvenimu bei mokymu galutinai apreik monijai Diev ir Jo iganymo plan. Prie savo kani ir mirt Kristus paadjo savo mokiniams ventj Dvasi, kuri juos ves tiesos pilnatv (plg. Jn 16,13). Po savo prisiklimo, prie engdamas pas Tv, Kristus pareigojo apatalus Evangelijos ini neti iki ems pakrai ir skelbti j visiems monms (plg. Mk 16,15). Banyia yra io pareigojimo ir galinimo paveldtoja. Skelbdama Evangelij ir mokydama tikjimo, ji remiasi Kristaus ir apatal autoritetu ir yra lydima ventosios Dvasios.
Magisteriumo pamatinis subjektas yra visa Banyia tikinij bendruomen, kuri vedama ir palaikoma ventosios Dvasios, esminiais tikjimo klausimais negali klysti. Taiau pai teis mokyti ir skelbti autentik tikjim Banyioje turi popieius ir vyskupai vienybje su popieiumi. Aukiausia Magisteriumo forma yra Visuotinis Susirinkimas, kada i vienyb ypa akivaizdiai ir praktikai panaudojama, skelbiant tikjimo tiesas. Magisteriumo vykdytojai neiranda Magisteriumo turinio, n keiia j jie tik autentikai aikina tai, k Dievas apreik per Krist ir apatalus: Magisteriumas neperengia Dievo odio, bet tarnauja jam, mokydamas tik to, kas yra perduota, nes dievobaimingai klauso Dievo odio, jo liepiamas ir ventosios Dvasios padedamas, ventai j saugo ir itikimai aikina. (DV 10)
Banyios Magisteriumas gali bti ordinarinis (prastinis, paprastasis) ir ekstraordinarinis (ypatingasis, nepaprastasis).
Ekstraordinarinis Banyios Magisteriumas
Ekstraordinarinio (ypatingojo, nepaprastojo) Magisteriumo bdu paprastai skelbiamos dogmos (t.y. pagrindins tikjimo tiesos), kurios privalomos tikti visiems katalikams ir kuri atmetimas reikia atsiskyrim nuo autentiko Banyios tikjimo visumos, t.y. erezij. Ekstraordinarin Magisterium, kuris yra neklystamas, skelbia Visuotinis Susirinkimas arba popieius ikilmingu bdu, pabrdamas galutin ir nekintam skelbiamos tiesos pobd.
Ordinarinis Banyios Magisteriumas
Ordinarinis (paprastasis) Magisteriumas tai Banyios Mokymas, kur gali skelbti Visuotinis Susirinkimas, popieius, o emesniu lygmeniu ir vyskup konferencijos ar pavieniai vyskupai, nesinaudoja neklystamumo privilegija, todl nepritarimas jam nereikia erezijos, taiau tikintieji raginami j siklausyti, jam geranorikai pritarti ir jo laikytis.
Meil tiesoje
Dr. Andrius NAVICKAS
Meil tiesoje (lot. Caritas in veritate; angl. Charitas/Love in truth). i svok Banyios socialin mokym 2009 m. ved popieius Benediktas XVI, paskelbdamas taip pavadint enciklik. Btent ia pirm kart BANYIOS MOKYME prastos meils ir tiesos svokos pateikiamos kaip glaudiai susijusios, neatskiriamos. Pasak Benedikto XVI, meil tiesoje tai pagrindin asmens ir visos monijos vystymosi varomoji jga, principas, apie kur sukasi visas BANYIOS SOCIALINIS MOKYMAS, mogui suteikiantis deramo veikimo riboenklius. Kiekvienas mogus turi drsiai ir dosniai sipareigoti teisingumui ir TAIKAI. Tam reikalinga tiek meils drsa ir gailestingumas, tiek tiesos imintis ir teisingumas. Meil tiesoje tai drsinantis, galinantis ir pareigojantis Kristaus veidas. Meils stokojanti tiesa sunyksta ir tampa legalistin, formali, neveiksni. Meil be tiesos taip pat sunyksta, tampa sentimentalumu, marginalia emocij sankaupa, ne tiek ilaisvina ir augina, kiek pradeda varyti ir net griauti.
Svarbu pabrti, kad meils tiesoje principas Banyios socialiniame mokyme nra abstraktus, tai savitas buvimo bdas visose gyvenimo, veiklos srityse, kasdien naujai ir krybingai gyvendinamas santykiuose su savimi, kitais ir pasauliu.
Migracija
Saulius MATULEVIIUS
Migracija moni judjimas i vienos vietos kit su tikslu sikurti naujoje vietoje. Daniausiai migracija vyksta dideliais atstumais, i vienos alies arba emyno kit. Migracija gali vykti individualiai, eimomis arba didelmis moni grupmis.
Jau XIX a. mokslininkai kalbjo apie migracijas ir j modlius. Vienas ymesni vokiei geografo Ernesto Georgo Raventeino (Ernst Georg Ravenstein) modelis, kuriame jis iskyr bendresnes pastebtas tendencijas. Yra vairi migracijos teorij, analizuojani reikin vairiomis perspektyvomis. reikin tyrinja sociologija, antropologija, ekonomika bei kiti socialiniai mokslai.
Katalik banyia labiausiai atkreipia dmes pagarb migrant orumui ir j teisms. Katalik banyia pasisako u migrant teis or gyvenim jiems ir j eimoms, teis oriai dirbti ir taip prisidti prie visuomens, kurioje apsistoja, kuriant bendrj gr.
Vienas i pirmj apie migracij prabilo popieius Leonas XIII. Enciklikoje Rerum Novarum (1891 m.) apeliuodamas ventosios eimos migracij Egipt (Mt. 2, 1415), popieius pabr, jog kiekvienas mogus turi teis darb, igyvenim ir eimos ilaikym. Dokumente Exsul Familia (1952 m.) popieius Pijus XII pabr migrant teis or gyvenim, kur turt padti utikrinti ne tik valdios organai, bet ir visi krikionys. Migracij kaip teis laisvai judti interpretavo ir popieiai Jonas XXIII (Pacem Et Terris, 1963 m.), Jonas Paulius II (1985 m.). XX a. antroje pusje, suaktyvjus migracijai dl ekonomini paskat, Apatalikasis Sostas ileido ne vien dokument ta tema. II Vatikano susirinkimo metu priimta konstitucija Gaudium Et Spes (1965 m.), kurioje isakyta aiki Katalik Banyios pozicija prie migrant inaudojim. Savo enciklikoje Laborem Exercens (1981 m.) popieius Jonas Paulius II pakartojo raginim darbdaviams neinaudoti migrant, atvykusi iekoti geresnio gyvenimo, kas yra j teis. Panaios pozicijos laikosi ir Amerikos Vyskup konferencijs, kurie savo nuomon isak laike Strangers No Longer: Together on the Journey of Hope (2003 m.).
Nuodms struktros
Mons. ydrnas VABUOLAS
Nuodms struktros tai visuomenje nacionaliniu, tarptautiniu ar pasauliniu lygmeniu paplitusios, kartais ir juridin ar institucin form gijusios nuodmingos nuostatos, kurios prietarauja Dievo valiai ir paeidia moni orum bei teises bei skatina mones joms paklusti ir su jomis bendradarbiauti. Nuodms struktros, bdamos daugelio moni asmenini nuodmi pasekme, laikui bgant, tampa viena i asmenins nuodms prieasi. Institucini nuodms struktr pavyzdys gali bti abortus leidiantis statymas, teisinantis negimusi kdiki udym ir pareigojantis gydytojus atlikti abortus. Neinstitucini nuodms struktr pavyzdys gali bti korupcija, kuri, nors formaliai statymais draudiama, realiai gali bti sigaljusi kokioje nors visuomenje. Nors kelias veikti nuodms struktras yra tas pats, kaip ir kovojant su asmeninmis nuodmmis asmeninis atsivertimas, visgi dl savo socialinio pobdio ir iplitimo jos neveikiamos tik kiekvieno asmeniniu atsivertimu, bet reikalauja ir visuomenini pastang bei teisini priemoni.
Nors morals teologijoje vis laik egzistavo socialinio asmenini nuodmi poveikio ir pasekmi supratimas, pats terminas yra gana naujas. II Vatikano Susirinkimo konstitucijoje Gaudium et spes jis dar nra vartojamas, taiau aptariama tikrov, kuri jis reikia: visuomenins slygos, kuriomis mons gyvena nuo pat vaikysts, danai nukreipia juos nuo grio ir pastmja blog (GS 25). Banyios Mokym termin nuodms struktros ved popieius Jonas Paulius II 1979 m. apatalins kelions Lotyn Amerik metu Sapopano miesto katedroje drsindamas veikti gausias nuodms struktras, apmusias ms asmenin, eimos ir visuomenin gyvenim (AAS 71, 227). Vliau enciklikoje apie rpest socialinmis problemomis Sollicitudo rei socialis (ypa 36 37 nr.) popieius i svok ipleia ir isamiau paaikina, pritaikydamas j tarptautinei sferai, parodydamas, kad toki struktr aukomis tampa ne tik atskiri mons, bet itisos tautos ar pasaulio dalys (atsivelgdamas to laikotarpio situacij, popieius termin taik pirmiausia tuo metu Vidurio ir Ryt Europoje viepatavusiems socialistiniams reimams).
Nuosavyb
Vysk. Kstutis KVALAS
monijos patirtis rodo, kad mogus savo nuosavybe rpinasi rpestingiau negu tuo, kas jam tiesiogiai nepriklauso. Tai mogaus prigimtyje esanti taisykl, kuri galioja bet kurioje kultroje ar politinje santvarkoje. Privati nuosavyb yra mogaus prigimtin TEIS turti reikalingus iteklius savo ir savo eimos ilaikymui. Penktasis Dievo sakymas draudia pasiksinim mogaus gyvyb, brangiausi mogaus turt, bet tuo paiu apima raginim gerbti ir jo nuosavyb, kuri padeda isaugoti mogikj ORUM. Septintasis (nevok) ir deimtasis (negeisk svetimo turto) dekalogo sakymai tiesiogiai kalba apie privaios nuosavybs apsaugos btinum. Nuoseklus privaios nuosavybs teiss pagrindimas BANYIOS SOCIALINIAME MOKYME yra randamas popieiaus Leono XIII ENCIKLIKLIKOJE Rerum Novarum (1891 m.). ia paneigiamas sitikinimas, kad privaios nuosavybs teis skaldo visuomen ir yra socialinio neteisingumo prieastis, kaip tai aikino marksistai ir komunistai XVIII XIX a. Dokumente pagrsta, kad i teis btina norint apsaugoti mogaus laisv, eim ir motyvacij dirbti. Gindamas privaios nuosavybs teis, popieius Leonas XIII j vadina prigimtine, venta ir nelieiama. (RN 35). Vlesns popiei enciklikos pradedant Quadragesimo Anno (1931 m.) irykino socialin privaios nuosavybs aspekt. Nuosavyb yra ir individuali, bet ji turi tarnauti ir bendrjam griui. Turi bti atrasta pusiausvyra tarp individualizmu ir kolektyvizmu paremt nuosavybs aikinim. statymo valdia turi saugoti privai nuosavyb ativelgdama ir individo ir bendruomens teises. ia svarbu pabrti, kad valdia turi gerbti individo teises laikydamasi SUBSIDIARUMO principo ir ilaikyti SOLIDARUM tarp moni, taiau saugotis kolektyvizmo. Pltodamas privaios nuosavybs samprat popieius Jonas Pauliaus II enciklikoje Centesimus Annus atkeip dmes nuosavybs form vadinam mogikuoju kapitalu. Jis rao: ypa ms laikais tampa ne maiau reikminga u ems nuosavyb: tai yra ini, technikos ir sugebjim nuosavyb... iandien lemiamas veiksnys vis labiau tampa pats mogus, tai yra jo gabumai, isimokslinimas, sugebjimas dalyvauti darnioje organizacijoje, mokjimas nujausti ir patenkinti kit moni poreikius (CA 32). Dabartin ekonomika yra paremta grybi main kultra ir mogaus laisve dalyvauti iuose mainuose. Kuo labiau tvirtinama nuosavybs apsauga, tuo didesn motyvacija monms kurti ir mainytis savo sukurto darbo vaisiais, todl visuomens isivystymo lygis gali bti matuojamas ir pagal tai, kiek moni kurdami grybes joje gali jausti savininkais, o ne tik samdiniais.
Pasaulieiai
Dr. Andrius NAVICKAS
Iki II VATIKANO SUSIRINKIMO pasaulieiai Banyioje buvo apibriami, kaip tikintieji, kurie neturi kunigysts ar vienuolysts ventim. is dvasinink, vienuoli ir kit tikinij suskirstymas labai prisidjo prie institucins Banyios tapatinimo tik su dvasininkais ir vienuoliais, susiaurinto pasauliei misijos suvokim. sigalint vartotojikam mentalitetui visuomenje, pasaulieiai vis daniau buvo suprantami ne kaip visateisiai Banyios nariai, bet kaip dvasinink luomo klientai. II Vatikano Susirinkimas pabr, kad pasaulieiai yra visateisiai Banyios nariai, aprpti jos slpinio ir apdovanoti savitu paaukimu, kurio tikslas ypatingu bdu rpintis laikinaisiais dalykais ir tvarkant juos pagal Dievo vali, iekoti Dievo karalysts.
Susirinkimo dokumente Lumen gentium pasaulieiai apibdinami, kaip tikintieji, per krikt sujungti su Kristumi ir traukti Dievo taut, savitu bdu tap Kristaus kunigikos, pranaikos ir karalikos tarnysts dalyviais, vykdantys krikioni misij Banyioje ir pasaulyje savitu bdu. Toki pasauliei samprat labiausiai ipltojo popieius Jonas Paulius II apataliniame paraginime Christifidelis Laici, kuriame pabr, kad Banyioje egzistuoja tarnysi vairov, bet misijos vienov. Pasak io popieiaus, pasaulieiams tenka svarbi apatalavimo misija ekonominje, politinje, kultrinje, vietimo srityse, kur jie turi daugiau galimybi vaisingai veikti nei kunigai ar vienuoliai.
Popieiaus Jono XXIII enciklika Pacem in terris 1963 m. tapo pirmja, kurioje kreipiamasi ne tik vyskupus, dvasininkus bei vienuolius, bet ir visus geros valios mones. is kreipinys, kuris vliau buvo kartojamas ir kituose Banyios dokumentuose, atskleidia pasauliei misijos ir vaidmens sismoninim.
Skurdas
Saulius MATULEVIIUS
Skurdas pagrindini dalyk, reikaling efektyviai dalyvauti visuomens gyvenime, trkumas; mogaus orumo paeidimas. Skurdo svoka apima toki element trkum, kaip maistas, apranga, isilavinimas, medicinin prieira, pastog, darbas. Kartu su skurdu ateina ir nesaugumas, bejgikumas, individ iskirimas, smurtas.
Garsus XVIII a. ekonomistas Adamas Smitas (Adam Smith) skurd vardijo kaip reikalingiausi daikt, skirt asmens gyvybei palaikyti stygi. XX a. pradioje skurdo apibrimas nedaug tepasikeit. Taiau XX a. septintajame deimtmetyje atsirado nauja pagrindini reikmi skurdo samprata. iose sampratoje pabriamos, ne tiek individ ar eim reikms, bet minimalios priemons, reikalingos vietinei bendruomenei kaip visumai. Pagrindinmis reikmmis, iskiriamos: btiniausi eimos poreikiai (los maistui, bstui, baldams, nam rangai), pagrindins paslaugos, teikiamos ir vartojamos bendruomenje (geriamasis vanduo, sveikatos apsauga, sanitarija, vietimas), kultrins paslaugos, visuomeninis transportas.
Katalik banyia nuolatos ragina tikiniuosius aktyviai kovoti su skurdu. Popieius Paulius VI enciklikoje Populorum Progressio (1967 m.) primin tikintiesiems, jog emikosios grybs yra suteiktos visiems monms kaip Dievo malon. mons yra grybi valdytojai, bet ne savininkai. Todl, kaip teig v. Ambrozijus, suteikdamas k nors vargui darai ne dovan, o grini tai, kas jam priklauso. Katalik Banyia nenuilstamai kovoja su skurdu, kadangi Jai rpi, jog visi Dievo vaikai turt teis ir galimyb or gyvenim. Vienintelis kelias kov su skurdu yra meil artimui. Ji remiasi Viepaties Jzaus sakymu mylti artim kaip save pat (Mk. 12, 2834) bei Apokaliptine vizija, kur Dievo snus primena, jog Jis yra kiekviename moguje ir kiek kart tai padarte vienam i it maiausij mano broli, man padarte (Mt. 25, 3146). Ir I to gimsta dmsys vargams (pgl. Amerikos vyskup laik Economic Justice for All, (1986 m.)). Meil artimui yra ne tik materialij grybi dovanojimas (dalijimasis), bet ir geresni gyvenimo slyg suteikimas, pradedant pagalba integruotis visuomen. Popieius Paulius XXIII enciklikoje Mater Et Magistra (1961 m.) skurdo problem pavelg globaliai, kreipdamasis ne tik atskyrus individus, bet ir tautas, kaip vienetus, ragindamas turtingesnes tautas remti skurdesnes dl mogikojo solidarumo.
Socialinis Banyios mokymas
Vysk. Kstutis KVALAS
Socialinis Banyios mokymas (SBM) tai katalik Banyios susistemintas mokymas apie mogaus asmen ir visuomen. Jzaus odiai Eikite vis pasaul ir skelbkite Evangelij visai krinijai (Mk 16; 15) nuo pat Banyios gyvavimo pradios buvo suprasti ne tik kaip paraginimas skelbti Jzaus mokym odiu, bet ir sipareigojimas gerinti mogaus bei visuomens gyvenimo slygas. is kvietimas tapo padrsinimu neatidliojant padti vargui ir kenianiam mogui. Banyios tvai pirmaisiais krikionybs amiais spdavo visuomen ir j valdaniuosius apie neteisingumo apraikas ragindami nenusisukti nuo verg ir varg, spdavo nedalyvauti Dievo ir mogaus ORUM eminaniose veiklose. Vliau j paraginimai gavo sisteminio mokymo bruo (pavyzdiui, v. Tomo Akvinieio veikalo Summa Theologica II dalis). Kaip savita bei savarankika moralins teologijos aka SBM pradi gavo popieiaus Leono XIII ENCIKLIKA Rerum Novarum (1891 m.). io dokumento naujov popieius skiria ypating dmes socialinms asmens ir visuomens temoms. Enciklika tapo popieiaus atsaku Karlo Markso komunizmo ideologijai, sprendusiai XIX a. darbinink padt. Popieiaus mintys buvo svari alternatyva Komunist manifestui (1848 m.) ir stipriai prisidjo gelbjant Europ nuo prasidjusios komunizmo ideologijos karligs. Socialini klausim svarstymas remiantis evangeliniais principais bei teologine tradicija sudar ir vliau XX XXI a. pasirodiusi enciklik turin. Paprastai, tai yra Banyios atsakas konkreias to laiko visuomenje ikilusias socialines problemas, pabriant mogaus orumo ir visuomens VYSTYMOSI btinus principus. Per daugiau kaip imt met SBM tradicijoje buvo isamiai paaikinti mogaus kilnumo, pagarbos mogaus gyvybei, dalyvavimo, neatlyginamumo, pagalbos VARGAMS, SOLIDARUMO, SUBSIDIARUMO, SOCIALINIO TEISINGUMO, krinijos globos ir BENDROJO GRIO principai. ie principai nra Banyios umojis periimti visuomens valdymo atsakomyb, bet jais siekiama kantriai kreipti vystymsi link labiau mogaus kilnum ir jo paaukim atitinkanios tikrovs, kuri gan stipriai daro tak mogaus pasirinkimams. Jonas Paulius II pabria, kad SBM pagrindinis tikslas aikinti t tikrov, tiriant kiek ji atitinka Evangelijos mokymo apie mog ir jo emik bei transcendentin paaukim orientacijas ir kiek su jomis nesutampa; taigi jos tikslas yra orientuoti krikionikj elges. (SRS, nr. 41). Galiausiai SBM yra neatskiriama evangelizacijos dalis (CA 54), o jos ivados gautos per daugel ami sukaupto patikimo apmstymo, nes sugebjim suprasti mog Banyia gauna i Dievo (CA 55).
Socialinis teisingumas
Saulius MATULEVIIUS
Socialinis teisingumas vertyb, grindiama pagarbos asmens orumui, lygybs ir solidarumo principais.
Dievas sukr mog pagal savo paveiksl, todl visi mons yra apdovanoti tokia pat protinga siela, turi vienod prigimt ir vienod kilm. Taip pat visi yra atpirkti Kristaus auka, visi yra paaukti dalyvauti toje paioje dievikoje laimje, todl vis orumas yra vienodas. Socialinis teisingumas gali bti pasiektas tik gerbiant prakiln mogaus orum, o kartu ir i orumo iplaukianias teises. mogaus asmuo gerbiamas, kai pagerbiamas principas, jog kiekvienas privalo savo artim laikyti antruoju savimi, pirmiausia atsivelgdamas jo gyvybs palaikym ir priemones, reikalingas gyventi oriai. Kuo mogus kurioje nors gyvenimo srityje bejgikesnis, tuo svarbesn tampa pareiga veikliai patarnauti jam kaip artimui. Kiek kart tai padarte vienam i it maiausij mano broli, man padarte (Mt 25, 40).
Nepaisant vienodos kilms ir prigimties, visi mons yra labai skirtingi, nevienodai apdovanoti. Tie skirtumai atitinka Dievo plan. Dievas nori, kad mons bendradarbiautu ir sveikautu tarpusavyje pagal solidarumo princip ir kad ypating talent turintieji panaudot juos stokojanij labui. Skirtumai paskatina ir danai pareigoja mones bti didiadvasikus, geranorikus ir linkusius dalytis su kitais; jie skatina ir kultr tarpusavio praturtinim. I to iplaukia ir solidarumas. Solidarumas pirmiausia pasireikia grybi paskirstymu ir panaudojimu kreipiant vilgsn stokojaniuosius bei teisingu atlyginimu u darb. Jo prielaida taip pat yra pastangos kurti teisingesn visuomens tvark, kurioje bt lengviau mainti tampas, o konfliktus sprsti derybomis.
Socialinio teisingumo principus gvildeno Antikos ir Renesanso mstytojai: Sokratas, Tomas Akvinietis, Benediktas Spinoza (Benedict de Spinoza), Tomas Peinas (Thomas Paine). Vis dlto, pai socialinio teisingumo svok pirm kart 1840 m. pavartojo jzuit kunigas Luidis Taparelis (Luigi Taparelli dAzeglio). Taut pavasario bei Pramons perversmo metu svoka labai iplito. Nuo XX a. pradios socialinis teisingumas tampa pagrindu tarptautinei teisei bei mogaus teisi filosofijai. Katalik banyios katekizme socialiniam teisingumui skirta daug dmesio.
Taika (lot. Pax; angl. Peace)
Dr. Andrius NAVICKAS
Jau Senajame Testamente atrandame svarbi shalom svok, kuri reikia ramyb, darb, taik. Krjas yra shalom altinis, Jo meil i nebties paaukia groiu ir imintimi spindini bt. Netvarkos, chaoso, taip pat ir karo altinis yra nuodm. Per nuodm pasaul eina mirtis ir netvarka. Senajame Testamente shalom suvokiamas kaip atsivtimas Dievo valiai, kuris danai reikalauja ne pasyvumo, bet aktyvaus dalyvavimo tame, kas mogui skirta, taip pat ir kare prie neteisyb, Dievo tvarkos suardym.
Vienas i autoritetingiausi Banyios mstytoj v. Augustinas i Hipono suformulavo taikos apibrim, kuris ilieka svarbus iki iol. Pasak v. Augustino, taika yra daugiau nei karo nebuvimas, tai tvarkos harmonija (tranquillitas ordinis). Taika nesivaizduojama be tiesos ir teisingumo. Nuodms sujauktame pasaulyje mes turime bti pasireng meils kovai u taikos atkrim ir puoseljim.
BANYIOS SOCIALINIAME MOKYME atskira taikos tema sitvirtino gana vlai, tik popieiaus Jono XXIII enciklikoje Pacem in terris. is popieius vardijo keturias taikos atramas: tiesa, teisingumas, veikli meil ir laisv. Jis taip pat pabr, kad pirmiausia taika turi isiskleisti mogaus viduje, tada jau galima kalbti apie tarpasmenini ir tarpvalstybini santyki lygmen. Popieius glaudiai susiejo taikos ir MOGAUS TEISI svokas, pabrdamas, kad taika manoma tik visuomenje, kur gerbiamas mogaus ORUMAS ir laisv.
Enciklika Pacem in terris ilieka svarbiausi Banyios dokumentu taikos tema iki ms dien.
Vatikano II Susirinkimas
Mons. ydrnas VABUOLAS
Vatikano Susirinkimas tai 21-asis ir gausiausias istorijoje Visuotinis Romos Katalik Banyios Susirinkimas, suauktas popieiaus Jono XXIII ir vyks Vatikane 19621965 m. keturiomis madaug dviej mnesi trukms sesijomis, kuriose dalyvavo per 2000 vyskup. Popieiaus Jono XXIII Susirinkimui ikeltas tikslas adiornamento [it. adjornamento pritaikymas dabarties metui], pagal kurio dvasi Susirinkimas turjo ireikti Banyios mokym apie save ir pasaul bei atnaujinti jos veikim. Susirinkimas buvo ypatingas ir tuo, kad jame stebtoj teismis dalyvavo kit krikioni bendrij bei religij atstovai. Susirinkimas paskelb 16 dokument (4 konstitucijos, 9 dekretai, 3 deklaracijos), kuriuose aptariama Banyios esm, vidin sandara ir veikla, jos misija perduodant ir aikinant Apreikim, jos santykiai su kitomis krikioni bendruomenmis, nekrikioni religijomis bei pasauliu. Matomiausias Susirinkimo vaisius buvo liturgijos reforma: apeig supaprastinimas, nacionalini kalb vedimas, veniant v. Miias ir kitus sakramentus. Susirinkimo pastoracin konstitucija apie Banyi iuolaikiniame pasaulyje Gaudium et spes yra vienas i Socialinio Banyios Mokymo dokument.
Iki io Susirinkimo bta kit 20 Visuotini Susirinkim 325 1870 m. Pirmieji 8 Susirinkimai, vyk iki skilimo tarp Ryt ir Vakar Banyi, pripastami ir ortodoks Banyi. Visuotiniai Susirinkimai buvo aukiami i pradi imperatori, vliau popiei sprsti vairiems klausimams, kuri pagrindiniai: autentiko tikjimo ties paskelbimas, kova su erezijomis ir Banyios vienybs siekis, Banyios gyvenimo, liturgijos ir vidins tvarkos norm patvirtinimas. Susirinkimai yra aukiausia Banyios Magisteriumo forma.
mogaus teiss
Dr. Andrius NAVICKAS
Katalik Banyios poiriu, ios teiss nra abstrakcija, kuri galima pripildyti bet kokio turinio, priklausanio nuo politini mad, bet veikiau priminimas, kad mes gyvename ne racionaliame beprasmiame pasaulyje, bet egzistuoja universalus moralinis statymas, raytas kiekvieno mogaus irdyje, kad jau pats buvimas mogumi teistai reikalauja tam tikros asmenins sklaidos laisvs, kuri yra pirmesn prie bet kuri pozityvi teis ir pastaroji privalo jos paisyti.
mogaus teisi svoka buvo vesta tik XVIII amiaus pabaigoje, jos vartosena vieojoje erdvje pirmiausia siektina su Pranczijos Revoliucijos metu paskelbta mogaus ir pilieio teisi deklaracija. Svarbu atkreipti dmes tiek ios svokos genez, tiek jos prasminius pokyius. mogaus teisi svoka yra keli svarbi transformacij, kurios vyksta prigimtinio statymo tradicijoje, pradjusioje formuotis dar Senovs Graikijoje, o ibaigt pavidal gavusios krikionikais Viduramiais. XIV amiuje vesta prigimtini teisi svoka XVII amiuje pradta traktuoti individualistikai, ji pradedama suprasti kaip individo teisti reikalavimai kitiems ir atsiejama nuo pilietini prievoli ar vidins dorovins logikos. Apvietos epochoje, siekiant apvalyti politin filosofij nuo prigimties svokos, prigimtins teiss pervadinamos mogaus teismis.
Tiek Apvietos mstytojai, tiek Pranczijos Revoliucijos ideologai mogaus teisi svok grind mogaus, kaip visikai autonomikos monados, savarankikai kurianios savo likim norimu bdu, samprata ir kovojo prie universalios moralins tvarkos, tarnaujanios kiekvienos teisingumo siekianios politins bendruomens pamatu idj. Tad nenuostabu, kad tiek XIX amiuje, tiek pirmojoje XX amiaus pusje Katalik Banyia veng mogaus teisi svokos, kaip pavojingos ar net nukreiptos prie krikionik mokym.
Tiesa, jau socialinje enciklikoke Rerum Novarum (Naujieji dalykai) popieius Leonas XIII, kalbdamas apie privai nuosavyb, teigia, kad ji yra venta ir prigimtin kiekvieno mogaus teis. Tiesa, iame dokumente mogaus teisi svokos neatrasime. Pirmasis Banyios dokumentas, kuriame minima ir apmstoma i svoka tai popieiaus Jono XXIII enciklika Pacem in Terris (Taika emje), o rytingiausiai ir plaiausiai apie mogaus teises prabilo popieius Jonas Paulius II, kuris buvo sitikins, kad labai svarbu pltoti krikionik ios svokos interpretacij.
ios interpretacijos esm individualistinio jos pamato pakeitimas personalistiniu. Pasak jos, mogaus laisv turi savo vidin logik, ji yra struktruojama tiesos, realizuojama, pltojant prigimtyje austus talentus ir tikslingum. Atplta nuo tiesos laisv degraduoja, o politiniame gyvenime tampa galingj kaprizu. Pasak Jono Pauliaus II, mogaus teisi svoka turi atskleisti, kokios slygos yra btinos ms mogikumui isiskleisti. is mogikumas neatsiejamas tiek nuo laisvs, tiek nuo savosios prigimties pripainimo, jis ms neusklendia nuo kit, bet leidia mums bti su kitais, iskleidiant bendruomenin kiekvieno asmens dimensij.
Nors mogaus teisi svoka yra tapusi integralia Banyios socialinio mokymo dalimi, taiau dera prisiminti popieiaus Jono Pauliaus II perspjim, isakyt enciklikoje Evanglium Vitae (Gyvybs Evangelija): Procesas, anksiau padjs atrasti mogaus teisi teisi, kurias turi kiekvienas mogus, ir kurios yra pirmesns u bet kokias konstitucijas ir valstybs statymus idj, iandien paenklintas stulbinamu prietaringumu. Viena vertus, vairios mogaus teisi deklaracijos ir daugyb j kvpt iniciatyv rodo, jog globaliniu lygmeniu didja moralinis jautrumas, gyviau pripastama kiekvieno mogaus vert ir orumas, nepriklausomai nuo rass, tautybs ar tikybos, politini sitikinim ar socialins padties. Antra vertus, iems kilniems pareikimams, deja, prietarauja tragikas isiadjimas tikrovje. is neigimas kelia tuo didesn susirpinim, net pasipiktinim, nes jis atsiranda kaip tik toje visuomenje, kuri laiko moni teisi tvirtinim bei gynim pagrindiniu tikslu ir tuo didiuojasi.
Taigi, mogaus teisi svokos tikslingumas ar destruktyvumas yra neatsiejamas nuo jos interpretacijos ir asmens sampratos, kuria ji remiasi.
mogikoji ekologija
Saulius MATULEVIIUS
mogikoji ekologija mokslo aka, tirianti mogaus ir aplinkos sveik. Tyrj nuomone, piln mogaus vaizd galima igauti tik tiriant j jo aplinkos kontekste. Biologinis poiris atskleidia tik dal vaizdo, todl is mokslas glaudiai siejasi su geologija, geografija, mikrobiologija, botanika, zoologija, genetika, sistematika, antropologija, psichologija, etnologija, sociologija, politika ir kt.
Terminas mogikoji ekologija pirm kart buvo pavartotas Elenos Svalou Riards (Ellen Swallow Richards) veikale Sanitation in Daily Life, 1907 m. mokslin apyvart termin ved Robertas Ezra Parkas (Robert Ezra Park) ir Ernestas Vatsonas Burgesas (Ernest Watson Burgess) 1921 m. knygoje Introduction to the Science of Sociology. Kartu su Roderiku Dankanu Makenziu (Roderick Duncan McKenzie) nubr aiki rib tarp mogikosios ekologijos ir ekologijos bendrja prasme, taip suformuodami ikagikj mokykl.
Popieius Benedijktas XVI, remdamasis savo pirmtako palaimintojo Jono Pauliaus II dirbiu ioje srityje, ekologijos ir aplinkosaugos sampratas tvirtino socialiniame Banyios mokyme. Abu popieiai tvirtai pabria, jog tikroji ekologija negalima be mogaus asmens ekologijos arba mogikosios ekologijos. Praplesdama ekologijos samprat Katalik Banyia pastebi, jog aplinkosaugins problemos ir (mogikosios) aplinkos niokojimas i ties kyla i kur kas gilesns dimensijos nei ekonomin ar politin visuomens sranga. Tai susij su socialinmis struktromis, kuriose gyvename. ios struktros gali arba padti arba kliudyti gyventi tiesoje ir vis pirma tiesoje apie mogaus gyvyb ir jos vert. Pasak Banyios socialinio mokymo, tikroji ekologija negalima be mogikosios ekologijos dmens, kuriame mogaus gyvyb vertinama ir saugoma kaip pirmin ir svarbiausia mogikosios aplinkos dalis (plg. Centesimus Annus 38). Pamatini ir pat svarbiausi mogikosios ekologijos struktros element sudaro eima, kurioje mogus gauna pirmsias inias apie ties ir emiksias gerybes, taip pat imoksta mylti ir bti mylimas, susiformuoja kaip asmenyb (Centesimus Annus, 39).
Krikionikoje kultroje Dievo kriniai, supantys mones, yra traktuojami kaip Dievo dovana. Todl juos reikia priirti ir saugoti su dkingumo jausmu Viepaiui. Apie santyk tarp gamtos ir mogaus byloja Benediktin ir Prancikon dvasingumas, puoseljantis pagarb kiekvienam pasaul supaniam reikiniui. Pats Banyios Mokymas pasisako u mogaus pareig isaugoti darni ir sveik aplink visiems. monija iandien skmingai pasiekdama mokslini laimjim, turi suvokti aplink esant namais ir itekliais visiems monms, todl turinti ir galinti technikai taip pat skmingai paalinti terimo prieastis ir garantuoti vienodas higienos ir sveikatos slygas tiek maoms tiek didiulms iandienos ir ateities moni populiacijoms.